Cordeel – Oevel – DAF-site

Project Detail

In zijn fabriek in Westerlo bouwt DAF Trucks cabines en assen voor de middelzware en zware trucks van DAF. Het Nederlandse moederbedrijf heeft 200 miljoen vrijgemaakt voor de uitbreiding en modernisering van de fabriek. De fabriekshallen van zowel de afdeling Body, de kale truckcabines, als Trimming , bekleding en afwerking van de cabines, worden fors uitgebreid. Door de geplande uitbreiding verdubbelt de productiecapaciteit van de fabriek. 

Voor de bouw van de fabriek werd een beroep gedaan op de firma bouwbedrijf Cordeel uit Hoeselt. Voor de uitvoering van de bronbemaling klopte Cordeel aan bij de firma G. Smeyers nv uit Zandhoven. Beide bedrijven werken reeds jaren samen, onder andere op de terreinen van DAF te Westerlo. “Voor dit project diende een bouwput van ongeveer 36 m op 35 m te worden drooggezet tot 4,20 m onder het maaiveld”, klinkt het bij G. Smeyers. “Er werd in eerste instantie gekozen voor de techniek van verticale filters, aangesloten op bovengrondse opgestelde zuigerpompen, voor het droogzetten van de bouwput.”

Al vlug bleek dat de opgepompte debieten veel hoger waren dan de debieten waarvoor een vergunning werd bekomen. G. Smeyers: “In een eerste fase werd de bemaalde zone beperkt tot het strikt noodzakelijke om de werken alsnog te kunnen laten doorgaan en werd aan G. Smeyers gevraagd een oplossing uit te werken om alsnog de ganse bouwput te bemalen. En dit binnen de grenzen van de verleende vergunning. De ondergrond ter plaatse is zeer doorlatend en bovendien is het grondwater sterk ijzerhoudend. Het water dat wordt opgepompt met de verticale filters wordt sterk belucht en is daarom niet geschikt om te hervoeden via een retourbemaling.”

Bemaling met dieptebronnen

Op enkele dagen tijd werd door G. Smeyers een oplossing uitgewerkt. De bestaande bemaling werd vervangen door een bemaling met dieptebronnen, waardoor het grondwater onbelucht kon worden opgepompt en het opgepompte grondwater voor een groot gedeelte geïnfiltreerd kon worden in de ondergrond door middel van een reeks diepe retourputten. G. Smeyers: “Op deze wijze kon het netto te lozen debiet beperkt worden tot minder dan 100 m³/h, een lozingsdebiet op oppervlaktewater waarvoor een vergunning werd verleend. Gelukkig is het terrein van DAF Trucks groot genoeg en is op de rand van het terrein zelf een geschikte zone voorhanden om de retourputten in te planten, en dit op voldoende afstand van de onttrekkingsbronnen langsheen de omtrek van de bouwput.”

Tijdelijke brugconstructie

In totaal werden 8 nieuwe dieptebronnen geboord om de bouwput op diepte droog te zetten. Het opgepompte grondwater wordt via 1.500 lm verdeelcollectoren, bestaande uit spiegelgelaste PE-buizen met een diameter van 160 mm, afgevoerd naar 24 retourputten. “Hierbij moest een belangrijke toegangsweg naar de fabriek worden gekruist. De montage van een tijdelijke brugconstructie over de fabrieksweg bleek al snel de enige goede oplossing. De werken startten begin november en werden op een drietal weken uitgevoerd. De installatie is inmiddels operatief en zal een viertal maanden in bedrijf moeten blijven. Gedurende deze periode wordt de bemalings- en retourbemalingsinstallatie opgevolgd door een gespecialiseerde technieker.”

De jarenlange goede samenwerking tussen Cordeel en G. Smeyers heeft ervoor gezorgd dat een snelle en goede oplossing kon worden uitgewerkt voor opdrachtgever DAF. “Dankzij de expertise van G. Smeyers, de snelle inzetbaarheid van boorploegen en de beschikbare capaciteit aan middelen kunnen de werken aan de nieuwe fabriekshallen Body en Trimming doorgaan zonder grote impact op de vooropgestelde planning. De DAF-werf in Westerlo zorgt dat de reeds bestaande goede samenwerking tussen Cordeel en G. Smeyers nog zal verbeteren. Dit werk is voor G. Smeyers dan ook een belangrijke referentie.”